Blog

Arktinen jääkarhupurjehdus Kuva: Terhi Jaakkola

Haluatko päästä purjehtimaan? Vuokrata kajakkisi?

Syksyn kääntyessä ruskasta jäähileeksi sain Dokk.fi-palvelun kautta vastustamattoman kutsun osallistua Jääkarhupurjehdukselle. Retki oli aavistamaani suurempi elämys. Marraskuinen meri lumosi. Jäin miettimään, mitä muita merielämyksiä onkaan tarjolla? Entä mikä on itselleni ennestään tuntematon Dokk.fi?

Arktinen jääkarhupurjehdus Kuva: Terhi Jaakkola

Sain ilokseni haastateltavakseni palvelun isän Håkan Mittsin.

Mistä idea palveluun tuli? Ketkä ovat palvelun takana?
Olen vuodesta 2012 pitänyt Sail in Finland -blogia, jossa kirjoitan englanniksi Suomesta venematkailumaana. Blogiin tippuu säännöllisen epäsäännöllisesti kysymyksiä veneilypalveluista Suomessa. Valitettavan usein olen joutunut vastaamaan, että palvelua ei Suomesta löydy. Kyselyt vahvistivat käsitystäni siitä, että erilaisille veneilypalveluille on enemmän kysyntää kuin mitä Suomessa on ollut tarjolla. Samalla tietysti veneilijänä on aika selvää miten alhaisella käyttöasteella etenkin yksityishenkilöiden veneet ovat. Dokk lähti lähinnä liikkeelle yhdistää nämä kaksi ryhmää: turistit ja suomalaiset veneilijät, joilla olisi kiinnostusta ansaita hieman lisätuloja veneillään.

Mitkä ovat edellytykset veneen vuokrakipparille? Entä miehistölle? Jos tarvitsee lisäkoulutusta, talvi lienee tähän sopivin aika. Mistä kannattaisi aloittaa?
Tähän on periaatteessa useita vastauksia. Jos vene kuuluu vuokravenesääntöjen piiriin, tulee kipparilla olla Trafin myöntämä vuokraveneenkuljettajan pätevyys. Pätevyyden saa suorittamalla tentin Trafin tarkastajalle. Jos vene kuuluu ns. poikkeusten piiriin, valvoo Tukes pätevyyksiä turvallisuussuunnitelman kautta. Se ei aseta muodollisia vaatimuksia, mutta kipparilta vaaditaan kuitenkin tilanteeseen riittävää pätevyyttä.

Tällä hetkellä eletään siinä mielessä mielenkiintoisia aikoja, että Trafi on harkitsemassa veneenvuokraukseen liittyvien sääntöjen muuttamista, mutta vielä ei tiedetä mihin Trafi päätyy.* Uudet säännöt valmistuvat toivottavasti helmikuun 2017 venemessuille. Sen jälkeen tiedämme, josko ensi kesä mennään nykyisillä säännöillä vai tuleeko niihin muutoksia. Arvaukseni tällä hetkellä on, että kipparoitujen palvelujen sääntöihin ei välttämättä kovinkaan suuria muutoksia tule, mutta tämä jää nähtäväksi.

*Tarkennus lisätty 29.12.2016: Nykyisillä säännöillä mennään näillä näkymin kaudelle 2019, jolloin saattaa olla tiedossa muutoksia vuokravenesääntelyyn.

Jos miehistöllä tarkoitetaan palvelua tarjoavaa miehistöä niin muille kuin kipparille ei aseteta eritysvaatimuksia. Jos taas miehistöllä tarkoitetaan matkalle mukaan tulevia asiakkaita, eivät viranomaiset aseta asiakkaille Suomessa pätevyysvaatimuksia (muuta kuin mitä yleensä veneen kuljettamiseen). Yksittäinen palveluntarjoaja voi sitten halutessaan edellyttää asiakkailtaan lisäpätevyyksiä, joskaan sitä harvemmin tehdään Suomessa.

Arktinen jääkarhupurjehdus Kuva: Saana Jaakkola

Jääkarhupurjehduksella marraskuussa 2016 Kuvan otti Live Now Dream Later -blogin Saana Jaakkola

Mitkä ajat vuodesta ovat kysyttyjä?
Sinänsä meillä on tässä ns. ’happy problem’, esimerkiksi Euroopassa lomakausi ajoittuu tyypillisesti hieman Suomen vastaavaa myöhäisemmäksi eli esimerkiksi elokuu on erittäin hyvä ajankohta tarjota veneilypalveluja. Valitettavasti monet muut palvelut sulkevat heti elokuun keskivaiheilla, kun koulut alkavat.

Itse uskon myös, että kokemuksia etsiviä asiakkaita voisi löytyä etenkin syksyn purjehduksiin. Koska tarjontaa tähän aikaan on aika vähän on vaikea sanoa kuinka hyvin esimerkiksi syys-lokakuuta pystyttäisiin markkinoimaan.

Dokkin yhdessä Kupittaan Henrikinpoikien kanssa järjestämä Jääkarhupurjehdus marraskuun 2016 alussa oli menestys. Tämä antaa lisäuskoa siihen, että myös hieman enemmän extremehenkisille-palveluille löytyy kysyntää.

Millaisille purjehduksille on eniten kysyntää?
Matkailu on tänään palvelu- ja kokemusbusiness. Selvästikin erilaisia kokemuksia tarjoaville veneilypalveluille on kysyntää. Suomessa vierailevat etsivät myös autenttisia kokemuksia eli heitä kiinnostaa, miten me täällä elämme. Asiakkaasta pitää myös pitää hyvää huolta. Edellä mainittu Jääkarhupurjehdus on erinomainen esimerkki siitä, miten pidemmälle jalostettu palvelu herättää kiinnostusta.

Palvelussa mainitaan myös kajakit ja surf-laudat. Voisiko oman lautansa tarjota vuokralle Dokk.fi:n kautta?
Ehdottomasti. Saaristossa vieraileville mökkeilijöille on yllättävän vähän tarjontaa soutuveneistä, purjejollista jne. Jos vuokraukseen vielä yhdistää esimerkiksi perehdytyksen tai veneen perille kuljettamisen niin uskon, että kiinnostusta löytyisi.

Arktinen jääkarhupurjehdus Kuva: Terhi Jaakkola

Millaisen veneen omistajalle suosittelet erityisesti palvelua?
Mielestäni veneen tyyppi ei ole kovinkaan tärkeä kysymys, mielenkiintoisia palveluja voi räätälöidä lähes minkä tahansa veneen ympärille. Dokkissakin tarjolla on veneitä laajasti Hai-veneestä 59-jalkaiseen ketsiin. Klassiset veneet tuntuvat olevan hyvin suosittuja ja trendikkäitä. Siinä Suomella on todella vahva asema koska Suomesta löytyy todella paljon hyvin hoidettu klassisia veneitä.

Perusedellytyksenä tietysti on, että veneellä saa laillisesti tarjota kaupallisia palveluja, tällä hetkellähän valitettavasti iso osa suomen venekannasta (1950 – noin 1998 valmistuneet veneet) ovat viranomaisten päätöksellä pannassa. Tärkeää on tietysti myös se, että vene on hyvässä kunnossa ja turvallisesti varustettu sekä soveltuu palvelukonseptiin.


Minkälaisia vahinkoja on sattunut tai onko tullut vaurioita veneisiin?

Siinä mielessä Dokkin ensimmäinen vuosi on ollut onnistunut, että mitään onnettomuuksia ei ole sattunut. Tosin siis kaikki Dokkin kautta kaudella 2016 välitetyt palvelut olivat kipparoituja palveluja.

Miten hoituu palkkioiden maksaminen kippareille palkkana? Entä veneen omistajille?
Kaudella 2016 kaikki palvelun tarjoajat olivat kippari/omistajia. Tällöin Dokk tilittää omistajalle asiakkaan maksaman maksun vähennettynä Dokkin provisiolla. Tänä vuonna kaikki omistajat operoivat Y-tunnuksella, jolloin tulo maksetaan yritykselle tai yhdistykselle.

Kaudelle 2017 on suunnitteilla uusi palvelun, jossa Dokk etsii veneelle kipparin. Tämä palvelu on suunnattu etenkin sellaisille veneenomistajille, jotka eivät itse ehdi vesille eivätkä halua vuokrata venettään ilman kipparia. Tässä palvelussa Dokk maksaa veneenomistajalle vuokraa, kun taas kipparit melko todennäköisesti tulevat toimimaan Y-tunnuksella eli saavat tulonsa yrityksensä kautta. Jos kipparilla ei ole Y-tunnusta maksetaan palkkio ns. laskutusyrityksen kautta.

Arktinen purjehtija Kuva: Saana Jaakkola

Kuva: Saana Jaakkola

Dokk.fi blogissa kerrotaan, miten huvivene pitää vakuuttaa vuokratoimintaan, mutta vain vastuuvakuutukselle annetaan hinta. Entä venevakuutuksen charter-lisä? Edellyttääkö tämä veneen kaikkien vakuutusten siirtämistä OP:lle?
Käytännössä kaikilla venevakuutuksia myöntävillä yrityksillä on omaan venevakuutukseensa ns. charterlisä. Se on lisä joka tällä hetkellä edellyttää, että veneen normaali vakuutus on samassa yhtiössä. Eri vakuutusyhtiöt eroavat toisistaan siinä, kuinka lyhyelle ajalle ne myöntävät charterlisän. OP-yhteistyön ansiosta lyhin aika, jolle charterlisän saa, on 2 viikkoa. Lopullinen hinta on tällä hetkellä tarjouspohjainen, mutta suuntaa antava arvio on, että charterlisä on saman hintainen, kuin perusvakuutus samalta ajalta. Jos siis charterlisän ottaa 2 viikoksi, on sen hinta noin 2/52 eli noin 4-5% vuosittaisen venevakuutuksen hinnasta. Jos jossain muussa vakuutusyhtiössä joutuu ottamaan lisän koko vuodeksi, tuplaisi charterlisä vakuutusmaksun, noin karkeasti otettuna.

Pitääkö vakuutus ottaa ennakkoon, vai vasta sitten, kun vuokraaja on jo sovittu?
Vakuutuksen voi ottaa vasta siinä vaiheessa, kun tiedossa on ensimmäinen tilaus. Tosin kannattaa huomioida, että vakuutuksen käsittely saattaa hieman kestää. Etenkin heinäkuussa pitää varautua siihen, että vakuutuksen käsittelyyn voi mennä useampia päiviä.

Miten hoituu siivous veneen vuokrauksen jälkeen?
Jos kyseessä on kipparoitu palvelu, on siivoaminen asiakkaalle helppoa, siitä vastaa aina kippari. Jos kyseessä on vuokravene, jää veneen vuokraajan harkintaan sisältyykö vuokran hintaa siivous tai ei. Itse ehdottaisin että vuokralle annettavassa veneessä siivous sisältyy hintaan, mitä yksinkertaisempi hinnoittelu on, sitä helpompi asiakkaalle ostaa.

Mitä uutta on luvassa? Ehkä haluat paljastaa jotain ensi kaudesta?**
Ensi vuosi on osittain hieman sumun peitossa, koska tuossa edellä mainitut sääntelyn muutokset saattavat luoda runsaasti uusia mahdollisuuksia joihin on tarkoitus tarttua. Itse toivoisin kovasti, että Trafi sallisi vuosien 1950-1998 välillä rakennettujen veneiden kaupallisen käytön. Silloin esimerkiksi Suomen mahtava Swan-veneiden fleetti tulisi kaupallisen käytön piirin. Lisäksi Suomesta löytyy paljon etenkin 1960-luvulla puusta rakennettuja, todella hienoja purje- ja moottoriveneitä, jotka olisi hienoa saada kaupalliseen käyttöön.

**Tarkennus lisätty 29.12.2016: Nykyisillä säännöillä mennään näillä näkymin kaudelle 2019, jolloin saattaa olla tiedossa muutoksia vuokravenesääntelyyn. Eli vanhat kaunottaret eivät pääse ainakaan seuraavan kahden vuoden aikana vuokrakäyttöön.

Keiden toivot erityisesti löytävän palvelun?
Asiakaspuolella ensi kesän painopiste tulee olemaan matkailijoissa. Tarkoituksena on parantaa yhteistyötä esimerkiksi Visit Helsingin ja vastaavien tahojen kanssa ja sitä kautta tehostaa markkinointia ulkomaille.
Jos ajatellaan tarjontapuolta, toivoisin että veneenomistajat ja palvelujen tarjoajia löytyisi myös Helsingin ja Saaristomeren ulkopuolelta. Vihje: jos näillä alueilla tarjoaa palveluja ei kilpailijoista ole haittaa!

Iloinen kiitos mielenkiintoisista vastauksista Dokk.Fi:n Håkan Mitts!

Muita purjehdusaiheisia kirjoituksiani:

Arktinen jääkarhupurjehdus Kuva: Terhi Jaakkola

Kommentoisitko? Jakaisitko oman oivalluksesi? Ehkä olet jostain eri mieltä? Tai haluat kysyä lisää?