Title Image

Blog

Miten saavuttaa flow?

Onnistuisiko se tänään? Vai eikö enää koskaan? Olen kokenut täydellisen flow-tilan, mutten tiedä, miten saavuttaisin saman uudelleen. Voisiko tilan rakentaa tietoisesti?

Facebookiin ilmestyi tapahtumakutsu:
Kaitalampi Open Water ylpeänä esittää 1. kertaa Suomessa flow-uintivalmennusta. Hesari kirjoitti juuri ”uintiharjoitus voi olla meditatiivinen”. Mistä tässä oikeastaan on kysymys, endorfiiniryöpyn lisäksi? Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan vastauksia kysymyksiin ja kokemaan mielenhallinnan voiman, ilmoittaudu nopeasti.

Ja niin päädyin Kaitalammen rannalle, aurinkoiselle kalliolle kuuntelemaan entistä huippu-uimaria, Matti Rajakylää. Matti luennoi leppoisasti elämäntarinaansa. Kertoo, kuinka iloisesta moniliikkujasta tuli suorituskeskeinen pakertaja ja lopulta Intiassa suurimmat siivut vuodesta viettävä elämäntaituri.

Matti johdattelee meitä mielenhallinnan polulle. Hän kuvailee ajatuksia apinoiksi, jotka säntäilevät päättöminä. Apinat heittäytyvät sitä hankalammiksi, mitä enemmän niitä yrittää käskeä. Asiaa ei voi lähestyä pakon kautta. On keskityttävä lempeään houkutteluun. Flow-tilassa ei ole mennyttä tai tulevaa. On vain tämä hetki. Siksipä onkin tärkeää oppia paimentamaan ajatuksiaan.

Kouluttajamme Matti Rajakylä sekä joukon koollekutsunut Martti Laajus Kuva: Priya Lorenz

Kouluttajamme Matti Rajakylä sekä joukon koollekutsunut Martti Laajus Kuva: Priya Lorenz

Flow-uimareita Kaitalammessa Kuva: Priya Lorenz

Flow-uimareita Kaitalammessa Kuva: Priya Lorenz

Tapahtuman kutsussa kerrotaan:
”Flow-swimming on koeluontoisesti järjestettävä metodi, jonka tarkoituksena on luoda olosuhteet, jossa alati levoton mieli pyritään tuomaan uintiin. Kun mieli on keskittynyt, se on rauhallinen ja samaan aikaan voimme löytää tunteen, joka on monille urheilijoille, taiteilijoille tai monien muidenkin alojen toimijoille tuttu. Tämä tunne on flow.”

Harjoittelemme ensin kalliolla istuen. Matin 3-vaiheen flownmetsästys etenee näin:
1. Keskity kuunteluun
Keskity kuuntelemaan kaikkea, mitä kuulet ympärilläsi. Älä muodosta kuulemastasi ajatuksia, vaan kuvittele olevasi kuin tutka, joka vain havainnoi.
2. Keskity kehoon
Ajattele läpi koko kehosi: oikea jalkaterä, oikea pohje, oikea reisi, vasen jalkaterä, vasen pohje…
3. Keskity hengitykseen
Ajattele hengittäväsi sisään valoa ja ulos kuplia, turhia ajatuksia. Poista ulos hengittäessä kaikki ylimääräinen. Hengitä sisään iloista valoa.

Istuen harjoitus on helpohko. Ajatus hortoilee, mutta onnistun silti hukkaamaan paikan ja ajan. Jostain syystä tämän lähes tuntemattoman joukon keskellä tuntuu hyvältä ja turvalliselta.

Kiemurtelen märkäpukuuni, sukellan Underwater happiness -lakkiini, kiinnitän poijun vyötärölle ja lähden kokeilemaan harjoitusta veteen. Pikkupiru korvan takaa kuiskailee: ”Ei aloiteta tätä harjoitusta ihan vielä. Pohditaan ensin koko ensi viikon aikataulu ja illan askareet.” Hätistelen apinaa aikani, kunnes saan korvani oikealle taajuudelle. Veden alla lorisee, solisee ja kuplii. Kaipaan vetiseen kuunnelmaani kesälomareissun rapujen naksutusta. Ja taas ajatus karkaa. Aloitan alusta ja päädyn miettimään, törmäänkö pian kanssauimariin? Rantaan? Kiveen? Mistä tiedän milloin kääntyä? Pysynkö suunnassa. On vaikeaa, mutta ihanaa. Onnistun uimaan pienen pätkän leijaillen ja vielä toisenkin.

Hämmentyneet uimarit kömpivät takaisin rantaan. Tunnetta on vaikea kuvailla. Ilmeet ovat mietteliäitä. Toimiko metodi? Emme vielä tiedä.

Veteen hengittelimme murheet ja sisään valoa. Meitä kouluttanut, uskomattoman valoisa Matti tuntuu hengittävän iloa molempiin suuntiin. Jotain ainutlaatuista hän on oivaltanut.

Juniorivuosina kilpaillessani koin ennen kilpailua tehdyn keskittymisharjoituksen auttavan merkittävästi. Liikuntasuoritukseen tuotu keskittymisharjoitus on minulle aivan uutta. Toimisiko sama juostessa? Missä vain lajissa? Kuka innostuu kokeilemaan?

Flow-uimari järvessä Kuva: Terhi Jaakkola

PS: Kävelymatkalla Kaitalammen rannalta parkkipaikalle käy taas niin iloisesti, kuin usein ennenkin: saman henkisten kohdatessa yksi hauskuus johtaa toiseen.
T: Missä käytte uimassa?
M: Kuusijärvellä, mutta olisi hienoa päästä mereen.
N: Lähdetäänkö kiertämään Seurasaari?
No lähdettiinhän me. Kiitos vaan idean äidille sekä mukaan lähteneelle suurelämyksestä aallokossa!

Muita uintiaiheisia tarinoitani:

Tilaa blogin artikkelit sähköpostiisi

Syötä sähköpostiosoitteesi tilataksesi blogin artikkelit ja saadaksesi päivityksiä sähköpostitse.






COMMENTS

  • 11.12.2016
    reply

    Mari

    Ihan mahtavaa lukea, että tällaista on harrastepiireissä olemassa. Itse koin ensimmäisen kerran flow tilan muutama vuosi sitten uidessani aktiivisesti. Haaveilin, josko sen jonain päivänä voisi kokea sen uudelleen. Tila missä tuntuu sulautuvan veteen ja hengittävän sitä. Vesi elementtinä katoaa ympäriltä ja on vain iso rakastava elementti iholla kuin olisi täysin yhtä veden kanssa. On vain tämä hetki, rakkaus ja tyyneys ympärillä ja maailma tuntuu sulautuvan yhteen.

    Kyselin aikani onko kellään vastaavia kokemuksia kuin itselläni oli ollut, mutta tuntuu ettei se toistaiseksi vielä tuolloin ole ollut kenenkään tuttavani kokemuskentässä. Aloitin loppu kesästä muutaman vuoden tauon jälkeen uintiharrastuksen sekä TM-meditaation. Nyt olen kokenut Flow tilan parin viikon ajan jokaisella uintikerralla uimahallissa. Kuinka mahtavaa ja voimaannuttavaa se onkaan. Nousen vedestä ylös kerta toisensa jälkeen hyvin levänneenä ja sielun sopukoihin saakka rauhassa itseni kanssa.

    Meditaatio vedessä ja uimalla on todellista ja se on täysin mahdollista. Kiitos, että kirjoitit tästä 🙂

    Hyvää ja kokemuksentäyteistä joulunodotusta!

    /mari

Kommentoisitko? Jakaisitko oman oivalluksesi? Ehkä olet jostain eri mieltä? Tai haluat kysyä lisää?