Title Image

Blog

Multisport-ohjeita ensikertalaisille

karttapiilo Kuva: Terhi Jaakkola

Sain houkuteltua lauantaina 9.5.2015 käytävään Spring Adventure -multisportkisaan joukkuekaverikseni ensikertalaisen. Sähköpostitse yhden henkilön opastuksen sijaan jaan ajatukseni, ohjeeni ja pakkauslistani julkisesti. Ehkä listalta löytyy joku hyvä vinkki kokeneemmillekin?

Ensikertalaisen kysymykset:

Miten pitkiä etapit ovat? Tiedämmekö etukäteen missä järjestyksessä eri lajit kisassa ovat?
Kuntosarjalaisina meillä kisan kokonaismatka on noin 30 km. Matka koostuu enimmäkseen pyöräilystä ja vähiten melonnasta. Loput matkasta kuljetaan juosten. Tapahtuman Facebook-sivulla on jo paljastettu miesten kisasarjan lajien järjestys sekä eri lajien matkat. Samat tiedot kuntosarjasta paljastunevat viimeistään perjantaina. Muutenkin tuota FB-sivua kannattaa seurailla. Jaossa on hyviä vinkkejä, mutta ennen kaikkea hauskaa kisafiilistä nostattavia julkaisuja.

Kannammeko mukana vaihtovarusteemme? Jätämmekö johonkin meitä odottamaan?
Juomareppuun kannattaa napata mukaan omaa akilleenkantapäätä varten vaihtovaatteet vesitiiviiseen pussiin. Itselläni jäätyvät kädet kaikkein helpoiten, joten pakkaan mukaan parit vaihtohanskat. Kilpasarjoissa voi olla tarjolla hyvinkin märkiä pätkiä pitkin kisaa. Meidät kuntosarjalaiset saatetaan näin kevään kisassa säästää pahemmilta uiskenteluilta reitin varrella. Joskus melontaosuus voi olla keskellä kisaa. Tällöin on melontapaikalle saanut antaa kuljetettavaksi oman varavarustepussin.

Voiko käyttää pyöräilykenkiä vai kannattaako lähtee juoksulenkkareilla?
He joille pyöräilyosuudet ovat kaikkein vahvimpia, lukkopolkimet tuovat polkemiseen selkeästi lisää voimaa, polkimet eivät sovi lenkkareille ja polkupyöräilyn sijaan he kutsuisivat lajia pyörityspyöräilyksi – heille selvä kenkävalinta näyttää olevan klossikenkä.

Omista jaloistani pyöräilykengillä juoksu tuntuu kömpelöltä. En ole kovin ketterä klossipyörittelijä (vielä) ja polkimillani voi hyvin pyöräillä myös lenkkareilla. Minun kenkävalintani ovat polkulenkkarit. Mutta mitkä niistä? Onneksi ei tarvitse ihan vielä päättää!

Jotkut kuljettavat toisia kenkiä mukanaan ja vaihtavat kengät lajin vaihtuessa.

Onko juoksu enemmän asvaltilla vai maastossa?
Selvästi enemmän maastossa. Osittain jopa metsässä. Ihanaa!

Metsässä Kuva: Terhi Jaakkola

Pärjääkö normipyörällä vai onko maastopyörä parempi?
Maastopyörä on parempi. Kuntosarjassa pärjää ihan millä vain pyörällä. En ihan maantiekiiturillä matkaan lähtisi, mutta vanhalla 3-vaihde-nopsalla jo reitistä selviäisi.

Voisiko pyöränpaikkaustarvikkeita yhdistää?
Voi hyvin yhdistää. Mielestäni on kuitenkin hyvä rutiini pitää aina pyörässä omat huoltovälineet mukana. Minulla pieni huoltolaukku kulkee aina pyöräillessä satulan alla kätevästi. Sitten, kun lähdemme urhoilemaan monen vuorokauden mittaisiin seikkailukisoihin, joissa aivan kaikki varusteet kannetaan koko ajan mukana – sitten voimme hieman optimoida ja pakata mukaan vain yhdet rengasraudat. On aina tärkeää osata tehdä itse tärkeimmät pikakorjaukset omaan pyörään.

Mukaan kannattaa pakata myös varaosia pyörän karttatelineeseen. Juuri oikeasta kohdasta kadonnut ruuvi muuttaa pyöräsuunnistuksen hetkessä muistisuunnistukseksi.

Miten paljon varaenergiaa kannattaa kantaa mukana?
Meillä kisaan mennee noin 4-5 tuntia. Juomaa ja muutama geeli tai patukka reppuun tai taskuihin riittää hyvin. Pyörässä lisäjuomapullot kulkevat kätevästi mukana. Kisassa on monta lajivaihtoa ja jatkuvasti jotain hauskaa mietittävää. Syöminen ja juominen saattavat helposti unohtua. Onneksi minulla on toistaiseksi ollut onni kisata kavereiden kanssa, joiden syömisestä en ole joutunut huolestumaan, ja jotka ovat muistuttaneet minua aiheesta kärsivällisesti.

Onko järjestäjien puolesta mitään juomapisteitä tai muuta tankkausta?
Kannattaa varautua kantamaan kaikki omat eväät mukanaan. Omaan reppuuni harkitsen hankkivani mukaan kokoontaitettavan muovikuksan, jolla voi kätevästi kaapaista lisää vettä mukaan mahdolliselta tankkauspisteeltä.

Kuinka vaativat kiipeilyosuudet ovat? Kannattaisiko harjoitella etukäteen?
Hyvä kuntoinen seikkailija pärjää kuntosarjassa ilman lajiharjoittelua. Kisat, joita olen ehtinyt koluamaan, ovat tarjonneet toistaiseksi vain erilaisia köysillä tasapainoilutehtäviä. Joinain vuosina tämän saman sarjan kisoissa on ollut laskeutumistehtävä, josta on suoriutunut turvallisesti vailla aikaisempaa kokemusta. Ensimmäinen kerta selkä kohti tyhjyyttä voi kuitenkin tuntua aika hurjalta, joten kiipeilyä tai laskeutumista – jotain missä pääsee kokeilemaan luottamustaan köysiin, on hyvä kokeilla etukäteen. Onnekseni olen päässyt kokeilemaan. Kokeilusta lisää tarinaa täällä.

Muutamia edellisissä kisoissa opittuja juttuja:

Emit repussa Kuva: Terhi Jaakkola

Emit-leimauskortti teipataan kuminauhaan tiukasti kiinni. Kuminauhan toinen pää kietaistaan varmasti pysyvällä, mutta helposti irroteltavalla solmulla kiinni juomareppuun. Yksi joukkueen jäsenistä vastaa kaikilla rasteilla leimauksesta. Kerran tuli kuitenkin vastaan tilanne, jossa leimausvastuullisen kannatti jäädä suorittamaan kiipeilytehtävää, suunnistusvastuullisen sännätessä leimauskorttia vaativan muistisuunnistustehtävän kimppuun. Tuossa kisassa olimme teipanneet emit-laitteen tiiviisti kiinni leimausvastuulliseen. Hampailla oli saksia ikävä.

karttapuuro Kuva: Terhi Jaakkola

Saamme kisan materiaalit (kartat + reittikirja) 2 tuntia ennen lähtöä. Piirrettyämme suunnittelemamme reitit kartoille päällystämme kartat tiiviisti kontaktimuovilla, jonka saumakohdat varmistamme erityisen tarkasti. Ensimmäisessä kisassa muovittamaton suunnistuskartta ui melontaosuudella mukana ja löytyi mössönä repun taskusta suunnistusosuuden koittaessa.

Illat ennen kisaa:

  • Lataa sykemittari ja tyhjennä tarvittaessa
  • Huolla pyörä
  • Kiinnitä karttateline pyörään
  • Viritä emit-kapulan kuminauha
  • Pakkaa juomareppu
  • Lue kisan säännöt ajatuksella läpi

Mukaan:

  • Kisan jälkeen: vaihtovaatteet, pyyhe, eväät
  • Muovipusseja mutaisten vaatteiden ja kenkien kotiinkuljetusta varten*
  • Kisaan:
    • Polkulenkkarit
    • Polkupyörän karttateline
    • Kypärä
    • Polkupyörä + korjaustarvikelaukku
    • Juomareppu/liivi
    • Kontaktimuovia, sakset, korostustusseja reitin piirtämistä varten
    • Aurinkolasit/pyöräilylasit
    • Reppuun:
      • vesipullot
      • energiageelejä, patukoita
      • puhelin vedenpitävästi pakattu (joukkueelle riittää yksi puhelin)
      • sidostarpeita, urheiluteippiä vähintään 5cm x 1m ja 2 laastaria
      • avaruuslakana*
      • vessapaperia kaiken varalta*
      • emit-kortti kuminauhalla kiinnitettynä (yhdellä joukkueen jäsenistä)
      • kompassi (molemmilla – taktikon kompassi on suunnistusvastuullisen varakompassi)
      • vaihtohanskat/-sukat / -paidat
      • kynä
      • varahakaneuloja, jos kisanumero kiinni hakaneuloilla

Pitkiä listoja ja pohdintoja. Vankinkin valmistautuja tulee kohtaamaan yllätyksiä. Tämä kuuluu kisan luonteeseen. Vastassa voi olla peilikuvakartta, älynystyröitä ja hermoja riipova pulma, ennen kokeilematon köysirata, muistisuunnistusta – mitä vain! Ah ja nam – ja aina jää joku juttu mieleen kaivelemaan: miksi emme heti tajunneet! Ensi kerralla osaamme!

Kisassa lajit vaihtuvat tiheästi, kulkumuoto muuttuu, matka jatkuu, ja sitten aivan yhtäkkiä oletkin maalissa. Siksi kannattaakin keskittyä nautiskelemaan menosta jo aivan ensimmäisistä metreistä alkaen!

Linkkejä:

*lisätty 8.5.2015 pakkauksen tiimellyksessä

COMMENTS

  • 6.5.2015
    reply

    Ihanaa kun jaksat tehdä näitä ohjeita! 🙂 Minä olin viime vuonna ystäväni kanssa Snowflakes-seikkailussa Medium-sarjassa. Meillä oli hybridipyörät ja koimme pyöräosuuden todella pitkäksi ja teknisesti vaikeaksi!! Minä silti tahtoisin antaa lajille vielä mahdollisuuden, koska se vaikuttaa niin hienolta! Nyt olen ylipuhunut miestäni mukaan joko Summer Challenge tai Marski Challenge tapahtuman kuntosarjaan. Uskotko, että pärjätään ihan niillä hybrideillä kuntosatrassa? Taisi olla vähän ylimitoitettu tuo Snowflakes viime vuonna, sillä olimme pyöräosuudella 5 tuntia, vaikka kokonaisajan piti olla n. 4-5 tuntia muistaakseni. Kumpaa yllämainitsemaa tapahtumaa suosittelet aloittelijalle? 🙂

    • 7.5.2015
      reply

      Kiitos kovasti ilahduttavasta kommentista! Lajille kannattaa todellakin antaa vielä mahdollisuus! Itse en ole vielä päässyt koluamaan Marski tai Summer Challengea. Toivottavasti ehdin mukaan vielä jonain vuonna! Molemmat kisat vaikuttavat sopivan erittäin hyvin myös aloittelijoille. Koska minulla ei näistä kilpailuista ole omaa kokemusta, otin yhteyttä näiden tapahtumien järjestäjiin.
      Summer Challenge -tapahtuman järjestäjät ovat parhaillaan auttelemassa Spring Adventure -kisan järjestelyissä, mutta halusivat ehdottomasti tulla kertomaan lisää omasta tapahtumastaan. Lisää kesätietoa luvassa siis lähipäivinä tämän kirjoituksen kommenteissa.
      Marski Challenge vastasi:

      ”Viime vuonna kisassamme kuntosarjassa oli suurin osa ensikertalaisia. Osallistujilla oli hybridi tai vastaavia pyöriä. Yhdellä parilla oli rehelliset mummo- ja vaari-pyörät. Tarjosimme myös pyörävuokrapalvelun eli vuokrasimme maastopyöriä 18 kpl ja 10 kpl karttatelineitä edulliseen hintaan.
      Periaatteenamme on kuntosarjassa tarjota lajista nimenomaan onnistumisen kokemuksia, jolloin korostuvat aloittelijaystävälliset valinnat reitin suunnittelussa, ja näin ollen myös maaliin pääsy aikarajan puitteissa.

      Kisamme jälkeen näimmekin muutamassa muussa kisassa viime vuonna uusia kisailijoita jopa kilpasarjassa saakka.

      Vuoden 2015 erikoisuutena on sisävesille poikkeuksellinen coastreening jonka kesto on sarjasta riippuen 0,5 – 1 tuntia ja sisältää viisi eri saarta.
      Lopen parasta antia ovat erinomaiset kangasmetsäiset polut, puhtaat vedet, kauniit maisemat.
      Parasta viime vuodessa oli mielestäni se että saimme lajin piiriin uusia harrastajia. Meille tärkeää on saada uusia kisailijoita mukaan eli aloittelijoita tänäkin vuonna, ja sen eteen teemme töitä unohtamatta tosi-kisailijoita, joilta saimme erinomaisen palautteen viimevuonna.”

      Aiai… viimeistään tuossa viidestä saaresta kertovassa kohdassa meinasin jo peruuttaa kesälomalentoni ja ilmoittautua tähän kisaan!
      Lauantaina pääsen treffaamaan myös Summer Challengen järjestäjiä. Saa nähdä mitä tarinoita tuosta tapaamisesta poikii.

      • 11.5.2015
        reply

        Kiitos tuhannesti vastauksesta!!! 🙂 Marski Challenge vaikuttaa lupaavalta – mieskin luki tämän vastauksen ja alkaa lämpeämään 😉 Kuulostaa tosi siistiltä tapahtumalta!!!

        • 11.5.2015
          reply

          Todella mukavaa kuulla, että vastaus lämmitti oikealla tavalla.
          Odotapa, kun saat lukea Summer Challenge -kisan terveiset! Veikkaan teille aika seikkailullista kesää …. 🙂

    • 11.5.2015
      reply

      Marski Challenge vastailikin jo viime viikolle. Nyt sain jaettavakseni terveiset Summer Challenge -kisan järjestäjiltä:
      ”Pahoittelut viivästyneestä vastauksesta! Viikonlopun kisaseikkailuterveisin: oli taas aivan huippu hienoa nähdä iloisia seikkailijoita Spring Adventure -kisassa! On tämä vaan niin hieno laji, joten mukaan vaan kisaan kuin kisaan!
      Terhille kiitos loistavista blogi-teksteistäsi ja Hannalle kiitos kysymyksestä!
      Summer Challenge on uusi kisa, mutta taustalla on kokenut tiimi. Pyrimme kaikin tavoin ottamaan huomioon niin aloittelijat, kuntosarjalaiset kuin huippu-urheilijoiden vaatimuksetkin.
      Summer Challenge kehitteli myös hupisarjan, joka on nk. matalankynnyksen sarja. Tätä kautta toivomme, että lajin pariin tulisi vielä lisää rohkeita elämyksien etsijöitä kokeilemaan monipuolista lajia.
      Tapahtuman sivustolla lisätietoa niin kisoista kuin lajista yleensä: http://www.summerchallenge.fi
      Tämän blogikirjoituksen pohdinta pyörävalinnasta sopii loistavasti kuvaamaan Summer Challengin kunto- sekä hupisarjan pyöräohjeistusta. Maastopyörä on toki kisasarjojen suosituin pyörävalinta. Reitit näissä sarjoissa ovat pääasiassa kovapintaisilla alustoilla. Toki sää tai esim metsänhoitokoneet saattavat tehdä poluista pehmeitä). Kannattaa seurata kisan Facebook-sivua – siellä usein lisätietoja niin lajista kuin kisoistakin: http://www.facebook.com/summerchallengeseikkailu.
      Summer Challenge -järjestelyryhmä ei voi muuta kuin ylistää alueen luontoa. Tapahtuman maisemista ovat löytäneet inspiraatiota teoksiinsa kuulemamme mukaan mm. Arto Paasilinna ja Paavo Haavikko! Ratamestarinkin on kuultu hyräilevän: “… joka niemeen notkohon saarelmaan, kodin tahtoisin nostattaa…”
      Reitti kulkee luontoa ylistäen. Poimimme teille varmasti parhaimmat palat!
      Summer Challenge on kesäinen seikkailu, joten vesielementti tulee tutuksi ja uimapatja onkin pakollinen varuste. ’Vaarin saareen’ pääsee kunto- ja kisasarjoissa. Huippurata tiedossa! Quest-ylläreitä ja haasteita!
      Ensisijaisesti ilmoittautuneille tulemme järjestämään yhteistreenejä. Treeneissä pääsee testaamaan m kisakajakkeja maanantai-iltaisin. Näissä treeneissä voi ja kannattaa aina kysellä kaikkea lajista: on ilo kertoa jostain, johon olemme itse aivan hullaantuneet!
      Lämpimästi tervetuloa mukaan kisaan ja treeneihin! Tästä on tulossa oikea elämyksien kesä!”

  • 13.5.2015
    reply

    Kiitos vielä paljon näistä :)!! Eikun valitsemaan siis 😉

  • 27.8.2017
    reply

    Hei, kiitos tästä postauksesta! Luin tarkkaan ja tulen lukemaan vielä varmasti monta kertaa! Aateltiin kaverin kanssa lähteä X-Kaatoon. 😀

Kommentoisitko? Jakaisitko oman oivalluksesi? Ehkä olet jostain eri mieltä? Tai haluat kysyä lisää?