Blog

Karhunkierros polkujuoksu Kuva: Terhi Jaakkola

Ohjeita ja pakkauslistoja Karhunkierroksen 82 kilometrin polkujuoksu-ultraan valmistautuvalle

Sähköpostiini tipahti mieluinen kysymys: ”Oisko sinulla antaa hyviä treenivinkkejä, miten Karhunkierroksen 82 kilometrin koitokseen kannattaisi valmistautua?” Sain kysyjältä vielä listan mukavia kysymyksiä. Toivottavasti vastauksista on iloa muillekin!

Miten tankkasit kisan aikana? Mikä toimi? Mikä ei?
Kisan aikana söin itselleni tuttuja kisaeväitä: suklaapäällysteisiä pähkinöitä, värikkäitä karkkeja, pari geeliä, suklaata. Kisajärjestäjien tarjoamat perunalastut maistuivat taivaallisilta. Viimeisellä tankkauspisteellä saamani Red Bull antoi kirjaimellisesti siivet. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin voinut syödä ja juoda koko ajan hieman enemmän. Välikuolemalta olisin saattanut välttyä ahkerammalla juomisella, mutta tämä on hyvin yksilöllistä.

Oliko omaa huoltoa?
Ei ollut. Järjestäjien tarjoamien huoltopisteiden avulla pärjää todella hyvin varusteiden, syömisen ja juomisen näkökulmasta. Jos mistään saat oman huoltajan, joka voi tulla edes yhteen paikkaan sanomaan kerran ”hyvä-hyvä”, tee kaikkesi, että lahjot hänet paikalle. Yhdellä hiljaisellakin taputuksella tai vaimealla hurraalla on aivan tolkuton merkitys tällaisella matkalla.

Karhunkierros polkujuoksu Kuva: Tom Toivonen

Drop bagia viemässä kisaa edeltävänä iltana

Paljonko evästä tarvitsee 80 km:lle? Mikä oli hyvää ruokaa ja mikä ei? Paljonko otit nestettä? Urheilujuomaa vai vettä vai molempia?
Tässä kohdassa minut tuntevat ystävät nauravat makeasti. Olen todella huono kisasyömäri ja -juomari. Kuljen parilla lihavan rasvaisella ajatuksella puoli maapalloa ja hyvässä seurassa vielä kilometrin lisää. En tohdi edes kertoa, miten vähän nestettä kuljetin mukanani.
Syöminen ja juominen ovat todella yksilöllisiä asioita. Testaa tätä jokaisella pitkällä lenkilläsi tästä eteenpäin. Toisen vatsa kestää, vaikka pizzan ja toinen saa alas vain keltaista geeliä tai vihreitä nallekarkkeja. Toinen kulkee yhdellä patukalla kaksi tuntia, toinen vain puolikkaan.
Et ole lähdössä terveystalkoisiin vaan suoriutumaan maaliin. Pakkaa mukaan sellaista, mikä menee sinulta varmasti alas vielä silloinkin, kun kaikki muu etoo. Pakkaa mukaan jotain superherkkupaloja, joilla voit lahjoa itseäsi. Älä kuuntele kenenkään ohjeita. Luota omaan makuusi. On tärkeää, että ruoka on helposti käsien ulottuvilla, helpoissa pikku pusseissa. Pakkaa drop bagiin mahdollisimman monipuolisesti erilaisia eväitä. Nappaa siitä mukaan sellaisia, mitkä tuntuvat kisapäivänä toimivan.
Juomana minulla oli toisessa pullossa vettä ja toisessa sitruuna-hunaja-suola-vesi-seosta.

Karhunkierros polkujuoksu Kuva: Tom Toivonen

Pastaa ja iloista pulinaa kisaa edeltävänä iltana

Kertoisitko esimerkin yhdestä treeniviikosta eli mitä kaikkea teit?
Kevään harjoittelustani kattava kirjoitus viikkorytmityksineen täällä: Miten juosta mahdollisimman pitkälle juoksemalla mahdollisimman vähän? Kaikkein tärkein oli lumessa rämpien tekemäni 50 km:n ylipitkä lenkki. Näin pitkää lenkkiä ei fyysisen harjoittelun näkökulmasta tarvitse. Tämän lenkin jälkeen sain pääni rauhoittumaan. Olin varma, että selviän kisassa maaliin asti.

Kysymyksestä innostuneena harrastin hieman tilastonikkarointia:
Tammi-toukokuussa viikossa kertyi keskimäärin 3,5 tuntia juoksua, tunti uintia, 2 tuntia hiihtoa, 1,5 tuntia pyöräilyä ja 0,5 tuntia voimaharjoittelua. Päälle joogaa kerran viikossa.
Lisäksi 5 kuukauden aikana yhteensä 17 tuntia retkiluistelua, 9 tuntia lumikenkäilyä, 8 tuntia suunnistusta ja 5 tunnin multisporttaus.

Miten välttää alun liian kova vauhti?
Tämä voi olla kisan vaikein tehtävä. Minulla kävi hyvä tuuri. Osuin kahden tiukasti käsijarruista kiinni pitävän herrasmiehen kanssa samaan letkaan. Ehkä etsit jonkun hyvän ja hitaan turinoitsijan, jonka kantaan jäät roikkumaan ja keksit itsellesi valheita siitä, miten hirveitä tapahtuu, jos tämän henkilön ohitat. Loppumatkalla on i_ha_naa napsia hyvävoimaisena selkiä kiinni.

Hyviä varustevinkkejä? Huonoja varustevinkkejä?
Päätä jo nyt, missä varusteissa lähdet matkaan. Juokse kaikki lenkit samoissa varusteissa, repussa suurin piirtein oikea määrä painoa. Näin ehdit kuluttaa saumat ihanan hitulaisiksi ja luotat ihan jokaiseen varusteeseen. Varvassukat ja ylisuuret kengät pelastivat jalkani melkeinpä kaikilta rakoilta ja hiertymiltä. Suosittelen!

Karhunkierros polkujuoksu Kuva: Terhi Jaakkola

Varpaat kestivät ehjänä, kengät eivät.

Vinkkejä reitille, missä kannattaa ottaa iisimmin ja missä taas voi painaa kovempaa?
Alkumatkan juurakot ovat uskomattoman puuduttavia. Sinne malttia. Drop bag -paikan jälkeen on helppoa, mukavaa ja tasaista, mutta siinäkin kannattaa vielä vähän jarrutella. Juurakot eivät ole vielä takana päin. Yleisesti kannattaa pitää tasaisen nousujohteista tahtia päällä. Alussa supersuperhitaasti. Reittiin kannattaa tutustua kartan avulla etukäteen. On mukavaa, kun on jonkinlainen käsitys siitä, missä reitillä mennään ja mitä on vielä edessä.

Mitkä on must-juttuja olla kunnossa, kun lähtee reitille?
Pää. 🙂 Siitä lisää tässä jutussa: 8 päänvahvistusvinkkiä polkujuoksu-ultraan valmistautuvalle
Tärkeintä on, että muistat nauttia. Kisapäivä on juhlapäiväsi. Nauti ihan jokaisesta minuutista. Huonoina hetkinä ajattele: tätä varten olen harjoitellut monta kuukautta. Nyt on se hetki, kun saa vain loikottaa. Ei tarvitse murehtia mistään muusta.

Mitä pakkasit kisareppuun mukaan?
Alla pakkauslistani niin kisaan kuin kisareissullekin. Näillä pärjäsin hyvin. Tai en pärjännyt. Ylitin itseni ja olisin voinut vaikka lentää omilla siivillä kotiin, niin onnellinen olin.

Karhunkierros polkujuoksu Kuva: Terhi Jaakkola

Eikö olekin nätit varpaat?! Ei yhtään rakkulaa tai hiertymää! Olen juuri saapunut maaliin, lösähtänyt kylpyhuoneen lattialle tietämättä pääsenkö enää ylös. Tunne on jotain niin järjettömän leijailevaa, ettei sitä samaa kokematon voi tietää. Kuva on kamala, mutta tämän tunteen halusin ehdottomasti tallentaa.

Juomaliiviin (osa pakollisia):

  • Juomapullot, juomarakko
  • Geelit, patukat, karkit, suklaapähkinät
  • Roskapussi geelipapereille
  • Puhelimeen kuulokkeet kaiken varalta… jos tulee todella vaikea hetki, runnon musiikin voimalla eteenpäin
  • Varahanskat
  • Varahakaneulat numeroa varten
  • Puhelimen vesitiivis pussi
  • Otsalamppu
  • Varasukat
  • Avaruuslakana
  • Vessapaperia
  • Muki
  • Pilli – valmiina jo Salomonin juoksuliivissä (aika monilla on, aika monet eivät tiedä)
  • Idealside, urheiluteippiä, laastaria, Compeed x 2, särkylääkkeet
  • Varakengännauha
  • Aurinkolasit
  • Facebook-kommenteista lisätty: imodium

Puhelimeen jo valmiiksi numero: NUTS Karhunkierros (tarkista ko. vuoden numero kisaohjeesta!)

Kisavaatteet jo omaan pussiin pakattuna kotoa lähtiessä:

  • Kuoritakki
  • Trikoot (kesä)
  • Gaiterit
  • Sukat (5-fingers)
  • Pitkähihainen paita (ohut merino)
  • Tekninen, lyhythihainen juoksupaita
  • Juoksubuffi
  • Ohuet hanskat
  • Juoksurintsikat & alushousut
  • Sykevyö
  • Facebook-kommenteista napattu hyvä lisäys: kuminauha numerolle tai ihan oma tarkoitukseen hankittu numerovyö

Drop bag:

  • Nimilappu
  • Sekalainen pussi energiaa
  • Vaihtojuomapullot (täytettävä ennen pussin vientiä)
  • Kaikki vaihtovaattet:
    • juoksutakki
    • Trikoot (kesä+talvi)
    • Gaiterit
    • Sukat (5-fingers+sealskinit)
    • Pitkähihainen paita
    • Tekninen, lyhythihainen juoksupaita
    • Juoksubuffi
    • Ohuet hanskat
    • Juoksurintsikat
    • Vaihtokengät

Drop bagin varusteista nappasin mukaan lisäenergiaa ja täytetyn juomapullon, mutten muuta. Keli oli hyvä, varusteita juuri sopivasti eikä mikään hangannut. Aina ei näin kuitenkaan ole, joten parempi ylipakata drop bag kuin säästellä tässä kohden.

Karhunkierros polkujuoksu Kuva: Terhi Jaakkola

Kaverin varpaat eivät säätyneet vahingoittumattomana reissusta. Oletko jo päättänyt, miten palkitset itsesi maalissa?

Mukaan reissuun:

  • Karhunkierroksen ulkoilukartta ennakkofiilistelyä ja jälkipuintia varten
  • Varapuhelin
  • Tuoremehupullot
  • Pulssimittari+laturi
  • kamera+laturi
  • Kahvi
  • Kirja
  • Rahapussi
  • Läppäri & co
  • Pyjama
  • Uikkari (oliko siellä palju?)
  • Alusvaatepussi
  • Villasukat
  • Hiusharja, hammasharja- & tahna, deodorantti, hiuslenksut
  • Talkkia, valkovaseliinia tai jotain, mitä sivelet nivusiin kalsareiden saumoihin ja ihan kaikkialle, mikä voi hiertyä.
  • Puhdas paita kisan jälkeiseen fiilistelyyn
  • Oma, erikoissyntymäpäivälahjapalautusjuoma
  • Lenkkaripussi: 2-3 kengät … ja päätökset siitä, mitkä dropbagiin ja mitkä jalkaan sitten paikan päällä

Iloisia treenejä ja repullinen onnen hetkiä kisareissuun mukaan niin kysyjälle kuin muillekin Karhunkierrokselle tänä keväänä valmistautuville!

Oletko itse kokenut polku-ultran ihanuuden? Mitä vinkeistäni unohtui? Mitä olet kokenut hyviksi varusteiksi? Eväiksi? Treeneiksi? Vinkeiksi?

 

Muita polkujuoksuaiheisia kirjoituksiani:

COMMENTS

  • 30.1.2017
    reply

    Olipa järjettömän hyvä kuvaus ja listaus asioista joita ensikertalaisen olisi hyvä tietää!!
    Kirjoitus tekstinä on hauskaa ja kuvitus piste iin päälle.

Kommentoisitko? Jakaisitko oman oivalluksesi? Ehkä olet jostain eri mieltä? Tai haluat kysyä lisää?